Rol de mestre/a
Bon dia,
En aquest post tractaré el tema del paper que
tenen els docents tant dins com fora de l’aula, alhora del rol que juguen els
infants, nens i nenes, adolescents i joves en la nostra societat.
Considero la figura
de mestre/a una de molt important, doncs davant la infinitat d’individus amb els
que tracta ha de representar un exemple a seguir, ha de mostrar respecte sempre,
i garantir disciplina a l’entorn educatiu, ensenyament i, sota el meu punt de
vista, també afecte entre el/la professor/a i l’alumne/a.
Deixant de banda la
definició tècnica i etimològica de “rol de mestre/a”, diré que es tracta d’una difícil
funció, la qual abasta molts i diferents àmbits i que té rellevants
repercussions en la societat. Una societat cada vegada més avesada a les noves
tecnologies, causant un inevitable impacte en la manera d’ensenyar, i d’accedir
a la informació. Un canvi radical que avança i que és l’ambient i la
col·lectivitat qui s’ha i s’està acostumant a aquest. I això aplicat a la
situació de l’ensenyament i l’aprenentatge requereix una gran modificació. Perquè
és necessari que el/la mestre/a creï un espai que convidi als alumnes a
investigar, a aprendre i a construir el seu propi coneixement. És el docent,
per tant, l’encarregat de proporcionar-los l’educació basada en la transmissió
d’informació i en el desenvolupament d’explicacions per tal que els alumnes
siguin capaços d’assimilar els continguts. D’igual forma, el rol docent implica
la delegació de valors; el món espera de les noves generacions persones amb
valors positius, com el competent, l’eficaç, el respectuós i el creatiu, el
perseverant, l’amable, el sostenible, etc.
Però com es pot
arribar a aconseguir tot això interrompent les noves tecnologies la tradicional
forma d’ensenyar? Aprofitant-les. Alimentant la curiositat dels estudiant
mitjançant jocs i activitats fora del comú, fomentant en tot moment la
participació d’aquests així com la interacció entre ells i elles. Buscar amb
l’ajuda de recursos interactius que els alumnes argumentin la resposta i
promoure exercicis pràctics que els permetin aplicar allò après.
En definitiva, i
com senyala Cursos Femxa, un docent
és aquell que actua com a expert dels continguts, que planifica les classes
però és flexible a l’hora d’ensenyar, que fomenta la curiositat intel·lectual,
que promou la discussió reflexiva, desenvolupa valors i actituds positives, i
s’involucra a les diferències individuals. Així doncs, el nou paper del docent
no ha de centrar-se tant en l’ensenyament de conceptes sino en ajudar als
alumnes a construir el seu propi coneixement. [1]
Pd: en relació al
tema tractat, m’agradaria fer visible el treball inimaginable que tenen totes
aquelles institucions que s’encarreguen de protegir l’innocent cervell dels menors,
per això existeix, entre d’altres, el Consell
de l’Audiovisual de Catalunya (CAC). És una autoritat independent que
regula la comunicació audiovisual de Catalunya i, que té la funció de vetllar
pel compliment de la normativa aplicable als prestadors de serveis de comunicació
audiovisual, tant els públics com els privats. [2]
Núria Fabrellas
Espinal
Comentarios
Publicar un comentario